Budynek Dworca Głównego przy ul. Warszawskiej 2 w Bielsku-Białej
województwo śląskie, powiat Bielsko-Biała, gmina Bielsko-Biała, Bielsko-Biała, ul. Warszawskia 2, u podnóża Beskidu Śląskiego i Małego, Pogórze Śląskie, A- 704/94
Lokalizacja
49°49'47.712"N, 19°2'41.609"E
Opis
Gmach dworca został zaprojektowany przez Karla Schulza z Bielska oraz Maxa Fabianiego z Wiednia, a wzniesiony w latach 1889-1890 przez firmę budowlaną bielskiego architekta Karola Korna zaledwie w ciągu 140 dni roboczych. Budynek zastąpił znajdującą się ok. 200 metrów dalej stację z ok. 1860 roku. Przy budowie nowego obiektu wyburzono halę mieszczącą perony starego dworca, ale sam budynek pozostawiono i znajduje się on do dziś przy ul. Wałowej. Na potrzeby nowego dworca wytyczono także nowa ulicę - z początku Dojazdową lub Tunelową, od 1898 roku Cesarza Franciszka Józefa (Kaiser Franz Josef-Strasse), a dzisiejszą 3 Maja (co doprowadziło do szybkiej rozbudowy Dolnego Przedmieścia w kierunku północnym). Uroczyste otwarcie nowego budynku dworca nastąpiło 26 lutego 1890 roku. Nowy dworzec Cesarsko-Królewskiej Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda miał połączenie z główną trasą, prowadzącą od Wiednia przez Morawy do Bogumina oraz przez Oświęcim do Krakowa. Pierwszy pociąg przyjechał do Bielska od strony Dziedzic w grudniu 1855 roku (pokonał 10,5 km). Następnie w 1878 roku Północna Kolej Carska uruchomiła połączenie Bielsko - Żywiec. Od roku 1884 można było już dojechać do Zwardonia, a od 1888 do Cieszyna oraz Kalwarii. Nastąpiło to po połączeniu Kolei Carskiej z Koleją Miast Morawsko-Śląskich. Złożony z trzech pawilonów budynek dworca w swoim stylu nawiązuje do innych obiektów dworcowych, uruchomionej w roku 1888, Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich z Kojetina przez Cieszyn i Bielsko do Kalwarii. Zbudowany jest z cegły czerwonej i żółtej, od strony peronów znajduje się wiata wsparta na żeliwnych kolumnach. W głównej hali dworca znajdują się polichromie stylizowane na pompejańskie ceramiki. Na fasadzie, przy wejściu głównym widnieje monumentalny napis "K.K. PRIVILEGIRTE /KAIS(er) FERD.(inand) NORDBAHN" (Uprzywilejowana Cesarsko-Królewska Kolej Północna Cesarza Ferdynanda.
Multimedia
https://maps.google.pl/maps/ms?msid=212061836590459680587.0004dbfcdc186e104b0fb&msa=0&ll=49.82992,19.044891&spn=0.011308,0.01929&iwloc=0004dbfcdfaff0b3fa1ae
http://www.historia.beskidia.pl/userfiles/wehikul/535.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Bielsko-Bia%C5%82a_G%C5%82%C3%B3wna_003.JPG/1024px-Bielsko-Bia%C5%82a_G%C5%82%C3%B3wna_003.JPG
Na podstawie
Rejestr obiektów zabytkowych woj. śląskiego
Jerzy Polak, Przewodnik po Bielsku-Białej. Bielsko-Biała: Towarzystwo Miłośników Ziemi Bielsko-Bialskiej, Bielsko-Biała 2000
http://www. beskidia.pl/
http://www.it.bielsko.pl/
http://kolejcieszyn.pl/
Tagi
Bielsko-Biała, Dworzec PKP w Bielsku-Białej